Załącznik do Uchwały
Nr IV/20/10
Rady Miejskiej w Pruszkowie
z dnia 30 grudnia 2010
w sprawie: nadania statutu
samorządowemu zakładowi budżetowemu
o nazwie „Targowisko Miejskie”
Statut
samorządowego zakładu budżetowego
o nazwie „Targowisko Miejskie”
R OZ D Z I A Ł I
Podstawa prawna działania.
§ 1
„Targowisko Miejskie” w Pruszkowie zwane dalej „zakładem” działa na podstawie:
- ustawy z dnia 27.08.2009r. o finansach publicznych /Dz.U. Nr 157 poz. 1240 z późn.zm./.
- ustawy z dnia 20.12.1996r. o gospodarce komunalnej /Dz.U. z 1997r. nr 9 poz. 43 z późn. zm./
- Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną /Dz.U. Nr 116 poz. 783/ oraz innych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie aktualnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych
- uchwały Rady Miejskiej w Pruszkowie Nr XXXVII/211/93 z dnia 13 maja 1993r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego o nazwie „Targowisko Miejskie” w Pruszkowie
- niniejszego statutu
R O Z D Z I A Ł II
Siedziba, przedmiot i zakres działania
§ 2
- Siedzibą Zakładu jest Pruszków ul. Komorowska 14
- Przedmiotem działania Zakładu jest zarządzanie targowiskami miejskimi znajdującymi się w Pruszkowie przy ul. Komorowskiej Nr 14, ul. Pańskiej Nr 11 oraz w innych miejscach ustalonych przez Radę Miejską w Pruszkowie w odrębnych uchwałach.
- Zakres działania Zakładu obejmuje:
a) usługi świadczone na rzecz Gminy Pruszków polegające na pobieraniu opłat targowych od użytkowników targowisk zgodnie z aktualnie obowiązującą w tym zakresie Uchwałą Rady Miejskiej w Pruszkowie oraz przekazywanie wpływów z tego tytułu do budżetu gminy,
b) odpłatne świadczenie usług ściśle związanych z działalnością targowisk, w tym pobieranie należności od użytkowników za korzystanie z urządzeń targowisk
c) usługi świadczone na rzecz Gminy polegające na pobieraniu czynszu z tytułu najmu i dzierżawy.
R O Z D Z I A Ł III
Organizacja zakładu
§ 3
- Zakład podlega Prezydentowi Miasta.
- Kierownika Zakładu zatrudnia Prezydent Miasta na podstawie umowy o pracę.
- Kierownik Zakładu kieruje działalnością zakładu na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta.
- Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Prezydenta Miasta.
- Kierownik Zakładu samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych przy zachowaniu wymogów odrębnych przepisów prawa.
§ 4
- Kierownik Zakładu kieruje zakładem przy pomocy głównego księgowego.
- Zadaniem głównego księgowego jest w szczególności: ustalenie planów działalności rzeczowej, finansowej, ewidencji księgowej, sporządzania sprawozdań finansowych, organizacji wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń.
- Szczegółowy podział zadań oraz zakresy uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności w stosunku do pracowników ustala kierownik zakładu.
R O Z D Z I A Ł IV
Mienie zakładu
§ 5
1. Mienie zakładu jest mieniem komunalnym, będącym własnością Gminy Miasto Pruszków przekazanym protokolarnie w użytkowanie Zakładowi „Targowisko Miejskie” – w trwały zarząd.
2. Stan wyposażenia w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane zakładowi budżetowemu w użytkowanie i uzyskane z własnych środków stają się wyposażeniem i majątkiem samorządowego zakładu budżetowego.
R O Z D Z I A Ł V
Działalność zakładu.
§ 6
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu zakładu upoważniony jest kierownik w granicach udzielonego mu przez Prezydenta Miasta pełnomocnictwa.
§ 7
- Zakład prowadzi działalność na podstawie planu rzeczowo- finansowego.
- Plan finansowy zatwierdza Prezydent Miasta.
- Źródłem przychodów Zakładu są należności pobierane za korzystanie z urządzeń targowiska i świadczone usługi oraz mogą być przyznawane dotacje i/lub wynagrodzenia prowizyjne ustalane odrębnymi uchwałami
- Koszty działalności Zakładu są pokrywane z przychodów.
- Nadwyżka środków obrotowych uzyskana przez Zakład na koniec okresu sprawozdawczego, będzie rozliczana i wpłacana do budżetu w terminie 15 dni od złożenia rocznego rozliczenia finansowego (bilansu).
- Wpłaty do budżetu miasta opłat targowych pobranych od użytkowników targowisk w danym miesiącu kalendarzowym następować będą nie rzadziej niż raz w miesiącu i nie później niż w ostatnim dniu każdego miesiąca. W przypadku świąt lub dni wolnych od pracy przypadających na termin wpłaty opłat targowych , wpłata może być dokonana w pierwszym dniu roboczym w następnym miesiącu.
§ 8
- Zakład prowadzi rachunkowość oraz sporządza na jej podstawie sprawozdanie finansowe.
- Kontrolę prawidłowości rozliczeń zakładu z budżetem miasta przeprowadza Skarbnik Miasta lub osoba przez niego upoważniona.
§ 9
Odrębne przepisy określają zasady:
a) planowania i sprawozdawczości statystycznej,
b) tworzenia i wykorzystywania funduszy,
c) ustalania cen.
R O Z D Z I A Ł VI
System kontroli wewnętrznej
§10
Kontrolę wewnętrzną sprawują:
a) Kierownik zakładu,
b) Główny księgowy w zakresie spraw finansowych zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym przedmiocie.
R O Z D Z I A Ł VII
Nadzór nad zakładem
§ 11
Kontrolę i ocenę działalności zakładu oraz pracy kierownika dokonuje Prezydent Miasta lub upoważniony przez niego pracownik Urzędu Miejskiego.
R O Z D Z I A Ł VIII
Postanowienia końcowe
§12
- Kierownik zakładu odpowiada za przestrzeganie niniejszego statutu.
- W uzasadnionych przypadkach kierownik zakładu przedstawia Prezydentowi Miasta propozycję zmian w statucie.
- Postanowienia niniejszego statutu wchodzą w życie z dniem wejścia w życie uchwały.